21. februar 2007

Uflaks del 3

Etter tilsynelatende aa ha begynt aa komme meg over matforgiftning sist torsdag fikk jeg og Pernille en fin liten overraskelse i ettermiddag. Dritt og dra til moekka minnekort til kameraet som streika!!

Har naa sittet 5 timer paa og proevd aa faa tilbake bildene. Ser ut som vi har funnet et lite program (DiskInternals Flash Recovery) som gjoer at det ikke har blitt en total katastrofe for oss, har klar aa faatt endel bilder tilbake, men mange har kanskje gaatt tapt...

Saa til alle glupe datanerder der ute som leser bloggen (dvs de aller fleste vennene mine og pappaen til Pernille), hvis dere har vaert borti dette foer og faatt fikset dette saa vaer saa snill aa si ifra!

Vil helst unngaa aa hoere loesninger om aa sende det inn til 30.000 kr'ers steder!!

Vil komme oppdateringer om de siste dagene senere naar humoeret er litt bedre.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Sender et verktoy paa mail til Pernille. Det virker imidlertid bare på NTFS. Se Lesmeg-fil fra meg inne i den ytterste ZIP-filen. Skal se om jeg finner et FAT32 verktoy senere i dag.
Du kan ogsaa kontaktekameraprodusentens (lokale)representant for aa sjekk om de har noe verktoy.
Hvis ingen ting annet hjelper, og du ikke finner andre verktoy for å gjøre recovery (hvis minnekortet bruker FAT32, som det muligens gjoer), prov den innebygde Windows vertkoyet for disksjekk. Det kan imidlertid gjoere hele disken ulesbar etterpaa, saa det boer vaere siste utvei.

Raad! Ta backup av bildene dine til et annet minnekort, flash disk eller liten harddisk (feks Western Digital Passport drive - finnes i 60, 80, 120 og 160 GB og krever ikke stoem - gaar på USB 2.0)

Hilsen Pappa

Anonym sa...

Hallo turtelduene!

Alle gode ting er tre og etter "uflaks del 3" er det kun oppoverbakke for dere.
Kjedelig med kameratrøbbel, håper gode råd fra Roald vil gjøre underverker.
Godt å høre at du er på bedringens vei Marcus, jammen bra du har en til å passe på deg!
Pappa dro til US kl 0400 i dag tidlig og siden har det snødd slik at jeg ikke skal kjede meg på kvelden.
Har vært en stille helg hos oss - vi "snakkes".

Mange hilsener til dere fra MAMMA

Anonym sa...

Har vært uten Internett i over 1 uke pga. omkoblingsproblemer med ny sentral her i Kongsberg. Er nå endelig på nett igjen me sterkt forbedret hastighet etter problemhandtering på sjefsnivå hos vår leverandør (hoderulling...)?

I hvert fall - relatert til min kommentar i går (den ble gjort under stress og i litt dårlig humør her også):
- Ikke formater minnekortene på annen måte enn i kamera
- Hvis dere kjøper en stor minnepinne for å ta backup av bildene til, kan dere formatere den med NTFS.
- Har ikke hatt tid til å lete etter FAT32 recovery verktøy - har dere funnet noe selv?
- Får dere kontakt med lameraleverandørens lokale representant?

Unknown sa...

Du skulle holdt deg hjemme marcus. Tøyen er ikke det samme uten deg.

Anonym sa...

Kjiipt.

Ser at det finnes en haug med apps på nettet som skryter på seg å kunne hente ut filer fra korrupte kort, men jeg har ingen erfaring med noen av dem. Har du prøvd noen andre enn DiskInternals?

http://www.floborecoverysoft.com/
http://www.smartpctools.com/
flash_recovery/index1.html
http://www.flashphoenix.com/index.html

Hvor mange bilder er det snakk om?
Mitt tips er å kopiere ut det dere klarer med disse utils'a, og deretter prøve en chkdsk i windows som jeg ser har funka for noen.

Jeg ville ikke brukt dette kortet videre. Du har flere kort med deg ikkesant? Og det er sikkert CF-kort å få også. Backup er jo kjekt, men ikke alltid like lett å få til. Du kan jo også veksle mellom kort så reduserer du hvertfall risiko for å miste alt.

Har vært med på at filer forsvinner fra flashminne under windows 2000 hvis jeg ikke var nøye med remove hardware før jeg nappa ut kortet - så husk på det.

Uansett ville jeg ikke brukt mye tid på dette kortet nå Macca - Bytt kort - så fikser du dette nå du kommer hjem. Ta et par kalde isteden og nye blinkskudd er på vei :)

God reise videre. Her hjemme er det snøkaos og ca 1000 mann har overnatta i bilene sine på E18.. (Ja... dere leser sikkert nettavisene)

Anonym sa...

Nå sover vel dere. Jeg har vært oppe (5:45) og sett på VM på ski og det var ikke særlig oppløftende. Ble ikke gull på Northug med fall rett før mål. Jeg får gå ut og måke sne for det har vi nok av.
Er dere hos Viola nå så må dere hilse. Håper dere har fått liv i minnekortet. Hvis ikke får dere kose dere med sol og opplevelser.

Pappa er i Stavanger nå og reiser rett opp til bestemor etterpå.
Skal hilse fra henne.
Klem til dere begge (og mjau fra Torva)

Marcus, Pernille og Viola sin blogg