24. mai 2012

Dag 3: playa y pueblos

Tredje dagen på turen bød på noe annet enn frekk aper og middelmådig utsikt. Eieren av det lille, hyggelige hotellet vi bodde på i Tarifa tipset oss om at det kom til å bli en solfylt dag uten noe særlig vind, og dermed perfekt for en tur på stranda. Så vi endte opp på Tangana, en av strendene rett utenfor byen, som hun anbefalte oss. Og det var et bra valg. Lange sandfylte strender, og med en slags surfer/backpacker sted med kafé, parasoller og solstoler. Herlig avslappende!

Og selv om Viola ikke akkurat er overbegeistret for strandlivet, hadde vi tatt med pledd å sitte på, og hun fikk det riktig fint etterhvert. Hun fikk seg nemlig ei lita venninne på 14 måneder, som hun syntes det var topp å kommunisere med. Det eneste problemet var at venninna, Daniela, kunne gå, og vandret derfor rundt på gresset der vi befant oss, og Viola fikk ikke løpt etter henne! Det største problemet er ikke at hun ikke kan gå enda (siden vi kan leie henne mens hun går) det største problemet var at Viola heller ikke takler å sette føttene sine i gresset;) MEN, etter en liten stund ble frustrasjonen for stor og vi fikk lokket henne ut på gresset, og til og med bort til steder hvor det befant seg litt sand!

Etter et par timer på stranda bar turen videre østover, innover i landet og opp i fjellene, hvor de såkalt hvite landsbyene befinner seg.  Først dro vi en tur innom Ronda. Der spiste vi en etterlengtet lunsj, og tok en runde byen. Jepp, vi måtte jo få med oss selve varemerket til Ronda - den gamle brua som er bygget i den dype kløfta midt i byen. Men det var vanvittig varmt den dagen, så sightseeingen ble kort. Til slutt endte vi opp i skyggen med en is, før vi kjørte videre på de svingete veiene oppi fjellene. Men fint var det!

Siste destinasjon den dagen var Grazalema, en liten hvit landsby med en veldig vakker beliggenhet. Den ligger midt i en nasjonalpark, og er omringet av noen ganske høye fjelltopper, og der tilbragte vi kvelden og natta. Så for å avslutte det hele (siden jeg nå har blitt ganske trøtt) så var var vi alle enige om at det hadde vært en strålende dag!

Hele røkla på stranda

Marcus på vei til vannet

Mamma badet også

(t.v) Pysa meg bare vasset (t.h)Marcus er storfornøyd
Ferskpresset appelsinjuice slår an både hos store og små

Viola og den nye venninna, Daniela

(t.v) Viola våget seg til slutt ut på gresset, men legg merke til hvordan hun forsøker å få minst mulig av føttene til å treffe gresset (t.h) En av de hvite landsbyene vi kjørte forbi

På plaza´n i Grazalema

Ute på en liten aftentur i Grazalema

Det er ikke til å stikke under en stol av Grazalema er en koselig, liten landsby

Og jammen fikk vi med oss en liten ufo mens vi var der!